Pensumbeskrivelse for uddannelsen i Kraniosakralterapi hos Osteopatiskolen

I denne uddannelse danner osteopatien grundlaget for vores tilgang. Der er derfor lagt vægt på, at den færdiguddannede kraniosakralterapeut har indsigt i på hvilken måde kraniosakral konceptet er tilknyttet eller placeret i osteopatien.

Herunder viden og forståelse for historisk baggrund til konceptet, og hvordan det har udviklet sig siden Osteopatiens start i 1800 tallet.

Alle koncepter og teknikker i uddannelsen bygger på Osteopatiens grundlæggende principper:

Kroppen er en enhed – opbygning og funktion kan ikke adskilles – kroppen er selv-helbredende.

I undervisningen er taget udgangspunkt i både biomekanisk og biodynamisk tilgang.

I kraniosakral delen af vores uddannelse gennemgår vi kraniosakral systemets anatomiske opbygning og hvad dennes funktion er. Den eksaminerede behandler skal derfor kunne emner som:

• Produktion, cirkulation og dræn af spinalvæsken samt subtile bevægelses mønstre som disse medfører.
  • Alle relevante strukturer som har med dette at gøre.
  • Opbygning af beholderen for central nerve systemet, (hinder, knogler og suturer).
  • Aktive og passive palpations teknikker for vurdering af bevægelser af disse dele, samt kunne evaluere og skelne imellem restriktioner i hinde væv, knogle væv og i sutur / ledbånd imellem knoglerne.
  • Anvendelse af teknikker for afspænding af disse restriktioner.
  • Væsketeknikker for spinalvæsken – stille punkt i både fleksion og ekstension, spinalvæske pumpning, samt vurdering og manuel behandling af hjernens ventrikler.
  • Fascia teknikker for afspænding af krops fascia, både passive og aktive teknikker.
  • Palpations teknikker for vurdering af spinal nerver, og at kunne lokalisere eksterne restriktioner som forhindrer deres frie bevægelse i det omkringliggende væv, samt interne restriktioner i nerve væv og interne hævelser.
  • Vurdering og behandling af ryghvirvlers motility (egenbevægelse), og deres sammenhæng med det autonome nervesystem.
  • Teknikker for vurdering og behandling af kranie nerver samt restriktioner i de strukturer i hjernen hvor de udløber fra.
  • Energi teknikker både generel krops energi, men også specifikke teknikker til vurdering og behandling af meridianbaner, chakraer og andre energi strukturer.
  • Teorier om hvordan kroppen og psyken bliver påvirket af trauma og hvordan subtile teknikker kan anvendes i healingsprocessen.

Den eksaminerede behandler skal derfor kunne vurdere og behandle selve kraniosakral systemet samt de strukturer som det påvirker, eller omvendt kan påvirke det.

Printvenlig version